Jump to content

Thoughts on KYB fork stack


Recommended Posts

31 minutes ago, ryddan71 said:

 

Hi
Has 2 shims stack for KYB forks that I want comments on.

image.png.7f91aa4bf41019bcdb447f4584b39c2c.png            image.png.6c71feb4007280044e26b836d9211a34.png

 

image.png.09bd2b3dd50a5c4f68bf652399687c81.png          image.png.4371cb343fe19a4ed0e8800bf2971c20.png

 

 

Den första bv-stacken är ju väsentligt mjukare än den andra hela vägen. Nu vet jag inte hur många 32-shims du haft från början. Setting 1 ser i mina ögon ut som en klockren enduroshimsning! Den har tillräckligt lite högfartsdämpning för att ta rötter och sten. Har du kollat floaten på mid valve? 

 

1 minute ago, ryddan71 said:

Har en vikt på 76kg och kör enduro. 

Vilken hoj?

Edited by jesusmannen
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, jesusmannen said:

Den första bv-stacken är ju väsentligt mjukare än den andra hela vägen. Nu vet jag inte hur många 32-shims du haft från början. Setting 1 ser i mina ögon ut som en klockren enduroshimsning! Den har tillräckligt lite högfartsdämpning för att ta rötter och sten. Har du kollat floaten på mid valve? 

 

Vilken hoj?

Vet tyvärr inte float. 
 

Det är ett italienskt fullblod, Beta 🙂

Upplever den andra settingen betydligt högre, gillar det lite bättre.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, jesusmannen said:

Här skulle du behöva välja en av dessa två. Antingen 11 eller 13 som crossover, båda på rad kan ge för lite returdämpning och orolig gång

EF7C9D27-BF67-4B63-845D-449F9F7D5A8D.jpeg

Precis min upplevelse, orolig. Har ganska mycket olja, vilka effekter blir det än att stå emot bottning?

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, ryddan71 said:

Precis min upplevelse, orolig. Har ganska mycket olja, vilka effekter blir det än att stå emot bottning?

Du hamnar aningen högre upp i slaget, men det är marginellt. Oljans uppgift är ju bottoming recistance först och främst. 
 

Har du nåt med den andra settingen som du inte gillar? Isf kan de ju gå att utgå från den och bara göra små justeringar. Anledningen att den känns högre är bla fler faceshims och att du har väsentligt mer dämpning efter crossover-shimset. Jag skulle tänka mig att setting 2 inte tar rötter och sten helt perfekt?

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Loosekid said:

No lock downs in Sweden. What a great country 😀

Hmmm, I’d rather live in Finland, Norway or Denmark…! Leftists have ruin the Swedish country with pride shit and by flooding our country with Middle East immigrants😡😡

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

image.png.690a6a60bc865d56e05497445ba95dca.png
 

Om jag vore du så skulle jag ta bort 2st 30x0,11 och 1 av 27x0,11 överst i stacken, samt byta 15x0.30 mot 14x0.10 och 12x0.20 i botten. Detta kommer att ge lite mindre högfartsdämpning och ett mindre OD clamp shim kommer att göra att shimsen i stacken tillåts flexa snabbare och tillåta ett större/snabbare oljeflöde över skarpa kanter men samtidigt behålla gaffeln högt i slaget, som du gillade med setting 2.

Edited by jesusmannen
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, jesusmannen said:

image.png.690a6a60bc865d56e05497445ba95dca.png
 

Om jag vore du så skulle jag ta bort 2st 30x0,11 och 1 av 27x0,11 överst i stacken, samt byta 15x0.30 mot 14x0.10 och 12x0.20 i botten. Detta kommer att ge lite mindre högfartsdämpning och ett mindre OD clamp shim kommer att göra att shimsen i stacken tillåts flexa snabbare och tillåta ett större/snabbare oljeflöde över skarpa kanter men samtidigt behålla gaffeln högt i slaget, som du gillade med setting 2.

Tackar 😀 Ska prova det. Kanske en dum fråga, vad gör shimsen efter brickan (20x1.63) i basevalven?

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, ryddan71 said:

Tackar 😀 Ska prova det. Kanske en dum fråga, vad gör shimsen efter brickan (20x1.63) i basevalven?

Antingen är de bara distanser för att inte muttern ska bottna innan den drar åt eller så ha du en liten typ krans med hål i under sista shimset och då är det en bleed valve.  Här passerar oljan också när shimsen böjs undan av trycket

Vilken setting kör du på mid valve? 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, jesusmannen said:

Antingen är de bara distanser för att inte muttern ska bottna innan den drar åt eller så ha du en liten typ krans med hål i under sista shimset och då är det en bleed valve.  Här passerar oljan också när shimsen böjs undan av trycket

Vilken setting kör du på mid valve? 

Denna (bifogad) 

A3F5B507-51DE-485D-BEFA-B44CBC20BE8C.jpeg

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, ryddan71 said:

Denna (bifogad) 

A3F5B507-51DE-485D-BEFA-B44CBC20BE8C.jpeg

Du skulle kunna testa att byta 2st 11x0,2 mot en 10x0,3 för att få 0,1mm större float och 0.1mm mindre clamp. Det förstärker det du gjort i BV och förbättrar förmågan att svälja skarpa kanter som rötter osv

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, jesusmannen said:

Du skulle kunna testa att byta 2st 11x0,2 mot en 10x0,3 för att få 0,1mm större float och 0.1mm mindre clamp. Det förstärker det du gjort i BV och förbättrar förmågan att svälja skarpa kanter som rötter osv

Kommer att testa detta. Ska beställa hem shims,  hade tyvärr inga i rätt dimension :-) 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 8/20/2021 at 9:23 PM, jesusmannen said:

Lova att du återkommer med hur det funkar sedan😉😉

Har ikväll nu testat gaffel...wow... vilken skillnad på stenar och rötter. Framhjulet sätter sig ordentligt Clicken är 9 på COMP och 12 på REB.  Den flyter i princip fram. Nu har jag inte testat då det blir stalpigare eller snabbare bana, men känslan hittils är bra. 

Tack @jesusmannen

Edited by ryddan71
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Reply with:

×
×
  • Create New...